Рекордите на "Майкрософт" прикриват проблемите с Windows и Bing

Продажбите на операционната система на компанията са се свили с 2% за финансовата 2011 г., а онлайн подразделението й губи над 2.5 млрд. долара

Рекордите на "Майкрософт" прикриват проблемите с Windows и Bing

© TOBIAS SCHWARZ


- Покупката на Skype ще трябва да подобри представянето на онлайн подразделението


Рекордни финансови резултати и ръст на приходите от 12% до 69.94 млрд. долара за финансовата 2011 г. Едно от най-успешните тримесечия в историята с постъпления от 17.4 млрд. долара и 30% ръст на печалбата до 5.87 млрд. долара.




Това са първите изводи от отчета на най-голямата софтуерна компания в света "Майкрософт" (Microsoft) за последното тримесечие на финансовата година, приключило в края на юни. Добрите финансови показатели обаче прикриват проблемите на компанията, свързани с основния й продукт - операционната система Windows, чиито продажби са се свили с 2% за последните 12 месеца.


И с онлайн подразделението, което отново бележи загуба, както се случва през последните 22 тримесечия. Те са компенсирани от силното представяне на подразделението за бизнес софтуер на компанията и на продажбите на звеното за забавление, което управлява дистрибуцията на конзолите на компанията и аксесоарите като контролера Kinect.


Негативното развитие в продажбите на основния продукт на "Майкрософт" - Windows, обаче накара анализаторите да започнат да задават въпроси за дългосрочната перспектива пред развитието на компанията. Продажбите на операционната система вървят постепенно надолу най-вече заради свиването на потребителския пазар, както и на масовото навлизане на таблетите, които повлияха негативно на целия пазар на компютри.


Четвъртото тримесечие на финансовата година е второто поред, в което компанията отчита спад в продадените лицензи, макар и само с 1%. За цялата финансова година понижението в продажбите на Windows е 2%. А пазарът на компютри расте с много по-бавни темпове заради високите продажби на таблети - било то iPad на Apple или конкурентите му от страна на Samsung, HTC и другите големи технологични компании. Очакванията са тази година да приключи със скромен ръст от 2 до 4%.


Не толкова оптимистична е ситуацията и с онлайн подразделението на компанията, което бележи ръст в приходите от 16.25%. И ръст в загубите, които само за последната четвърт на годината са 728 млн. долара, или с 2 млн. повече от 726 млн. долара негативен финансов резултат през предходното тримесечие.


Това е второто най-слабо тримесечие за звеното, което управлява търсачката Bing и другите онлайн проекти на софтуерния гигант, а за цялата година загубата му е 2.557 млрд. долара, което означава, че компанията харчи по над 2 долара за всеки 1 долар приход от продажбата на онлайн реклама.


И докато компанията може да си позволи да поеме тези загуби заради положителното развитие на останалите си звена, анализаторите задават въпроса докога Microsoft ще успее да развива останалите си бизнеси със скоростта, с която се случва това в момента.


Най-добре представилите се подразделения са това, което продава продукти като Microsoft Office и поделението за забавления, занимаващо се с конзолата Xbox 360 и контролера Kinect. При бизнес софтуера технологичният гигант отчита ръст от 7%, който се дължи най-вече на по-добрите продажби на офис пакета Office. От него вече са реализирани над 100 млн. лиценза на глобално ниво.


При подразделението за видеоигри ситуацията е още по-розова. Там Microsoft реализира 30% ръст в приходите на тримесечна база и 45% за цялата си финансова година. Успехът се дължи най-вече на "инерцията, която набраха Xbox 360, Kinect и Xbox Live", твърдят от компанията.


Онлайн подразделението на Microsoft ще бъде един от фокусите на анализатори и инвеститори през настоящата финансова година, тъй като в тази област компанията направи най-голямото придобиване в историята си. Става въпрос за сделката със Skype, за която софтуерният гигант плати 8.5 млрд. долара, а от юни вече официално е собственик на най-популярния софтуер за VoIP комуникация.


Който обаче също засега е машина за губене на пари и не е реализирал печалба в историята си въпреки над 600 млн. регистрирани потребители на услугата, която предлага. Въпросът е дали Microsoft ще успее да съживи онлайн бизнеса си с новата си придобивка, или ще продължи да губи пари и от нея.